Zoeken

Experiential Marketing: Nieuw of oud in een fris jasje?

Jawel, Experiential Marketing is een buzz woord. Ineens duikt het overal op. De trendsetters en early adaptors zijn er druk mee en roepen het van de daken. De middenmoot volgt zo langzamerhand ook. Dat vinden we fijn, want het is ons vak en daar houden we van. Wat maakt Experiential Marketing dan zo booming?

Als eerste moet je je niet laten afschrikken door de term. Een kleine blik in de achteruitkijkspiegel leert je dat het al langer bestaat maar toen noemden we het anders. Denk aan event marketing, face to face marketing of nog zo’n buzzer: engagement marketing. J.u.i.c.e. Promotions houdt zich er al ruim 14 jaar mee bezig en hebben alle namen netjes meegemaakt. De technologie en invulling verandert natuurlijk. Maar de basisgedachte blijft gelijk. Want Marketing is en blijft emotie. En emotie is dan weer heel persoonlijk en intensief. Zie daar, we komen uit waar wij ooit begonnen: Het creëren van persoonlijke momenten bij de consument.

De relevantie van Experiential Marketing

Nu massacommunicatie op zijn retour is, en social kanalen ons dicht op de huid zitten met hun API’s en alleswetende databases, zijn we verwend geworden en is er weinig geduld voor waste. Alles moet custom made, real time en op het scherpst van de snede. Hoe past Experiential Marketing daar dan in? Nou, hartstikke goed:

    • Je treft de doelgroep op de plek die bij jouw product/dienst past! De mood is al goed en past bij hetgeen je onder de aandacht probeert te krijgen.
  • Vlakbij de kassa! Je bent bij (of in de buurt) van het Point of Sale. Dat betekent dat de consument direct tot aankoop kan overgaan. Directer kan het bijna niet.
  • Je toont niet alleen het product maar biedt een beleving aan. Dat is sterker en beklijft veel meer dan alleen het tonen van een beeld met een propositie eronder. Hoe goed die propositie misschien ook is.
  • What’s in it for me? Dé mantra van iedere Marketeer bij eigenlijk alles wat ‘ie doet. Door het product of dienst persoonlijk te presenteren wordt WIIFM niet verteld maar bewezen. Heel geloofwaardig en hogere attentiewaarde.
  • Persoonlijker wordt het niet. Door iemand aan te spreken en een beleving te bieden, creëer je een hoge attentiewaarde, een gepersonaliseerde beleving in de juiste context en een lage drempel om te responderen. Need we say more?

Ervaring leert dat vooral authentieke acties succesvol zijn. Je kan op onze website een aantal mooie voorbeelden vinden hiervan. Maar pas op: er is geen vast model jasje dat iedereen past, zo’n one size fits all concept. Elk vraagstuk heeft een eigen context en zal met zorg en aandacht worden bekeken.

Als Creator of Moments, kijken we altijd samen met de opdrachtgever naar de mogelijkheden om de consument een geweldige beleving te bezorgen. Het zijn tenslotte de onvergetelijke momenten die je met je meedraagt en niet meer loslaat. Of het nou oud of nieuw is, opgefrist of glanzend nieuw: iedere dag is een nieuwe kans om succes te boeken.

Deel dit bericht
15042Experiential Marketing: Nieuw of oud in een fris jasje?http://www.juicepromotions.nl/experiential-marketing/